27. října 2015

.... upeču jablka v županu

Jablka milujeme všichni, nejvíce ty červenožluté odrůdy. Sladká a šťavnatá jablíčka v krásné podzimní barvě zahřejí na duši a pokud je správně upečete, zahřejí i zevnitř. Když jsem byla dítě, tak mi slovní spojení "jablka v županu" znělo jako jedno velké mystérium. Proč by si někdo někdo asi tak dával jablka do županu? Já tedy ne, já je dávám do mísy, nebo do pusy. No a teď už jsem velká, vím jak to na světě chodí, takže dám jablka do županu a pak to celé dám na blog :-)


Takže pro tuhle úpravu jablka neloupu, znáte to o těch vitamínech, že jo? Jsou zalezlé pod slupkou, lišky podšité, tak ať si je zbůhdarma nevyhodíte. Ačkoli já tedy nevím, jestli tam po upečení ještě nějaké vitamíny zůstanou, každopádně tam zůstane vláknina, a to docela hodně. Tak se do toho dejte. Tenhle dezert patří do těch kapku zdravějších, víceméně. Takže žádné výčitky :-)


Budeme potřebovat:
listové těsto 
4 větší jablka
cukr
skořici 

na omáčku 
med
smetanu ke šlehání
máslo 
cukr

A pokud budete mít luxusní verzi, jablka si naplňte směsí:
marmelády
nasekaných ořechů
vloček a rozinek

Tentokrát jsem neplnila, ale vy klidně můžete. Stačí jen opatrně vykrojit střed jablka, tedy stopku, jádřinec i bubáka :-) a vytvořit tak jakýsi tunel. Ten pak naplníte směsí z marmelády, oříšků nebo vloček a rozinek. Marmeládu zkuste meruňkovou, skvěle se k jablkům hodí. 

Tuhle fázi jsem ale přeskočila a šla rovnou na balení do těsta. A zde musím uvést svou inspiraci - Rosanna Pansino. Sympatická Američanka, která to s pravou cukrařinou trochu fláká... (klidně peče z koupených směsí a stříká šlehačkou ve spreji), ale zato je milá, tvůrčí a nápaditá a je s ní sranda. Sleduju jí hrozně ráda. Pusťte si tohle video, kde uvidíte krok po kroku, jak jablko (tedy broskev) omotat proužky těsta. No a Rosanna vám určitě padne do oka, tak jako mě.



Máte zabaleno, posypáno skořicí a cukrem? Já ano a vedle ještě klasický štrůdl, tak šup s tím do trouby vyhřáté na 180C tak asi na 15-20 minut.


Zatímco se pečou, můžeme si připravit omáčku z medu, smetany a medu (viz video). Ještě teplá jablíčka přelijeme omáčkou a podáváme.


Dobrou chuť!
Taky jste to taky měli v dětství s některými ustálenými názvy? Co třeba závodní kuchyně.... nebo závodní lékař... to mi taky dlooooouho nešlo do hlavy :-)



1 komentář:

  1. Tak přesně na tohle se chystám už dlouhou dobu, děkuji za typ o víkendu vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na vaše komentáře, moc pro mne znamenají .